Autor Wiadomość
kulikowski
PostWysłany: Śro 20:44, 09 Mar 2011    Temat postu: List do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z prośbą o wsparcie

KRAJOWE POROZUMIENIE SAMORZĄDOWE
Koło Terenowe Warszawa - Ochota
Adres do korespondencji KRS 0000324199
02-020 Warszawa ul. Daleka 2/24 tel. 660 132 606 REGON 141773454


Warszawa 22.02.2011 r.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Pan Marek Sawicki
00 930 Warszawa ul. Wspólna 30



W ślad za Pana wypowiedzią o potrzebie budowy targowisk, Stowarzyszenie nasze, jako organizacja społeczna reprezentująca wolę i interes społeczny mieszkańców, zwraca się niniejszym o poparcie naszych dotychczasowych starań w sprawie utrzymania a jednocześnie zmodernizowania, zagrożonego likwidacją targowiska zwanego Bazarem Banacha na warszawskiej Ochocie.
Potrzeba istnienia targowisk w strukturze infrastruktury miejskiej jest oczywista i uzasadniona zarówno z punktu widzenia producentów jak i potrzeb mieszkańców na taką właśnie formę handlu.
Targowisko, o czym nie potrzebujemy przecież Pana Ministra przekonywać, pozwala producentom żywności dokonywać sprzedaży bez zbędnych pośredników, którzy windują tylko ceny. Poza tym handel targowiskowy jest specyficzną formą dla mieszkańców, stwarzającą możliwość bezpośredniego kontaktu z producentem i jego produktem. Umożliwia dokonanie wyboru produktu z uwzględnieniem opinii producenta o danym produkcie, czego nie ma w supermarkecie. Stwarza specyficzną przestrzeń społeczną kontaktowania się ludzi. Ponadto produkty są lepszej jakości choćby z tego względu że są zawsze świeże, w przeciwieństwie do zamkniętych w opakowania produktów w supermarketach, gdzie poza tym szeroko stosowana jest manipulacja klientem w postaci tak zwanych promocji.
Niestety, władze Stolicy albo tego nie rozumieją albo nie chcą zrozumieć, ponieważ, mimo masowych wprost protestów mieszkańców, krok po kroku, bez żadnych konsultacji społecznych, dążą metodą faktów dokonanych, do likwidacji większej części tego bazaru, planując jej zabudowę blokami mieszkalnymi TBS. Tymczasem Bazar Banacha na warszawskiej Ochocie to aktualnie największe, posiadające blisko 100- letnią tradycję targowisko w naszym mieście, na którym pracuje ponad 650 –ciu kupców , w tym znaczną część stanowią producenci warzyw, jarzyn, owoców a także częściowo przetworzonych artykułów spożywczych. Na tym bazarze zaopatruje się codziennie kilka tysięcy mieszkańców zwłaszcza z Dzielnicy Ochota , a w piątki i soboty zjeżdżają tu producenci i kupcy nawet spod Radomia, Płocka czy Garwolina i wtedy przybywają tu tłumnie mieszkańcy z całej Warszawy a nawet okolicznych gmin podwarszawskich.
Natomiast dotychczasowe starania naszego Stowarzyszenia o utrzymanie, zgodnie z interesem społecznym mieszkańców a także kupców, taniej targowiskowej formy handlu na całym obszarze Bazaru Banacha, to między innymi:
1. Złożenie w dniu 22 czerwca 2010 r., za pośrednictwem burmistrza Dzielnicy Ochota, formalnego wniosku ( p. 4 naszego Stanowiska - kopia w załączeniu) do Prezydent m. st. Warszawy, o zmianę lokalizacji dla planowanej przez TBS Praga Płd. Sp. z o.o. inwestycji na terenie północnej części bazaru.
2. Wobec braku, po okresie przeszło pół roku, ustosunkowania się do powyższego, złożenie w dniu 17 stycznia 2011 r. Skargi w tej sprawie do Rady m. st. Warszawy ( kopia w załączeniu) – dotychczas bez odpowiedzi.
3. Udzielenie poparcia dla środowiska pod nazwą „Inicjatywa Obywatelska TARG BANACHA XXI” które przedstawiło alternatywną, społeczną koncepcję zagospodarowania obszaru Bazaru Banacha z uwzględnieniem jego modernizacji i aspektów tradycyjno historycznych a pod którą zebrano blisko 4 tysiące podpisów poparcia. Otóż, działając w imieniu „IOTB XXI” a jednocześnie uczestnicząc na prawach strony w postępowaniu administracyjnym dotyczącym wydania decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji TBS, Stowarzyszenie nasze złożyło w dniu 11 października 2010 r. zebrane podpisy, stanowiące dowód rzeczowy woli mieszkańców , jako załącznik Odwołania (kopia w załączeniu ) od wydanej przez Prezydent m. st. Warszawy Decyzji Nr 206/OCH/2010 z dn. 20.09.2010 r., akceptującej lokalizację budynków mieszkalnych TBS na bazarze. Do obecnej chwili Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie wydało w tej sprawie jeszcze żadnej decyzji
Jak z powyższego wynika sprawa z czysto formalnego punktu widzenia nie jest jeszcze jak gdyby przesądzona. Jednocześnie jednak prowadzone są działania przygotowawcze pod przyszłą inwestycję TBS, między innymi w postaci wydania decyzji w sprawie tzw. Inwestycji celu publicznego o przebudowie infrastruktury gazowej i wodno –kanalizacyjnej na terenie bazaru. Jednocześnie, podczas sesji Rady Dzielnicy Ochota w dniu 14 lutego br. pan burmistrz Komorowski oświadczył, że owszem, są tam w sprawie budowy TBS na bazarze jakieś odwołania, ale będą one na pewno załatwione pozytywnie dla TBS.
Panie Ministrze, w sytuacji kiedy, jak widać, nasze starania nie przynoszą pożądanego rezultatu zwracamy się właśnie do Pana, mając nadzieję że zechce Pan i potrafi przekonać władze Warszawy do odstąpienia od dziwacznego, niczym nie uzasadnionego naszym zdaniem pomysłu, stawiania budynków mieszkalnych na terenie funkcjonującego targowiska i to wbrew interesowi zarówno mieszkańców stolicy jak i handlujących tu kupców, za co z góry dziękujemy.

Załączniki, szt. 3



Prezes KPS Warszawa Ochota

mgr inż. Marek Staszczak
kulikowski
PostWysłany: Śro 20:30, 09 Mar 2011    Temat postu: Odwołanie od Decyzji Nr 3/2011 ws. Zieleniaka (jako strona

KRAJOWE POROZUMIENIE SAMORZĄDOWE
Koło Terenowe Warszawa - Ochota
Adres do korespondencji KRS 0000324199
02-020 Warszawa ul. Daleka 2/24 tel. 660 132 606 REGON 141773454


Warszawa 10.02.2011 r.


Samorządowe Kolegium Odwoławcze
w Warszawie
Ul. Kielecka 44 02-530 Warszawa
Za pośrednictwem
Wydziału Architektury i Budownictwa
dla Dzielnicy Ochota
Ul Grójecka 17a 02-021 Warszawa



Dotyczy: DECYZJI Zarządu Dzielnicy Ochota m. st. Warszawy Nr 3/2011 z dn. 20.01.2011
o warunkach zabudowy

O D W O Ł A N I E

Krajowe Porozumienie Samorządowe K/T Warszawa Ochota, reprezentując w postępowaniu administracyjnym w przedmiotowej sprawie na prawach strony interes społeczny mieszkańców Warszawy a szczególnie Dzielnicy Ochota, niniejszym składa odwołanie od w/w Decyzji i jednocześnie wnosi o jej uchylenie w całości.
Przedmiotowa Decyzja w jej obecnym brzmieniu nie zawiera bowiem zobowiązania przyszłego inwestora do uwzględnienia „potrzeb interesu publicznego”, jakim jest w tym konkretnym przypadku zabezpieczenie przez inwestora możliwości korzystania przez lokalną społeczność mieszkańców z taniej targowiskowej formy handlu w okresie realizacji inwestycji. Otóż nakaz zamieszczenia takiego zobowiązania dla inwestora w tekście decyzji o warunkach zabudowy przez organ ją wydający wynika bezpośrednio z treści art. 1 ust. 2 p. 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz. U. Nr 80/2003 poz. 717 z póź. zm. ) . Zatem w tym zakresie przedmiotowa Decyzja, jako pierwszy – w przypadku braku planu miejscowego – etap procesu planowania i zagospodarowania przestrzennego, jest niezgodna z przywołaną wyżej ustawą.,
O wymienionych wyżej „potrzebach interesu publicznego” w kontekście konkretnej sytuacji planowanej modernizacji „Zieleniaka” pisaliśmy szerzej w naszym „Stanowisku” z dnia 17.01.2011 r. ((w załączeniu ) i w związku z tym wnosiliśmy o zamieszczenie w przedmiotowej Decyzji zapisu o treści:
„Inwestor powinien, do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, załączyć zatwierdzony przez właściwy organ władzy samorządowej m.st. Warszawy, plan zagospodarowania zabezpieczający interes społeczny mieszkańców w zakresie funkcjonowania targowiska, oraz chroniący interes kupców w zakresie możliwości kontynuacji działalności gospodarczej w całym okresie realizacji inwestycji.”
W tym miejscu należy stanowczo stwierdzić, że zamieszczenie w przedmiotowej Decyzji takiego właśnie wymagania względem przyszłego inwestora nie jest absolutnie sprzeczne – jak to sugeruje się w komentarzu do naszego „Stanowiska” na stronie 7 tekstu Decyzji – z zapisem art. 52 ust. 3 przywołanej wyżej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


- 2 -

W artykule tym jest bowiem mowa o wnioskodawcy wnioskującym o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, natomiast w zapisie o którego zamieszczenie w tekście Decyzji wnioskujemy, jest mowa o inwestorze i jego wniosku o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę.
Podobny zapis znajduje się zresztą w p. 1.2 zaskarżonej przez nas Decyzji Nr 3/2011 Zarządu Dzielnicy Ochota, a mianowicie: cyt. „ inwestor powinien określić wielkość mas ziemnych i sposób ich zagospodarowania do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, w celu określenia warunków i sposobu zagospodarowania mas ziemnych w związku z realizacją inwestycji.”
Z dalszej treści komentarza zamieszczonego na stronie 7 Decyzji odnośnie naszego „Stanowiska” można odnieść wrażenie, że organ wydający tę Decyzję w tym przypadku spotkał się z nietypową, dość trudną sytuacją . Ale jest to sytuacja rzeczywista związana z żywotnymi interesami obywateli, które , zgodnie z naszymi celami i zadaniami statutowymi mamy obowiązek i chcemy chronić. Natomiast naszym zdaniem obowiązkiem lokalnej władzy samorządowej jest miedzy innymi, wychodzić naprzeciw takim nietypowym sytuacjom i je rozwiązywać, ku pożytkowi mieszkańców wspólnoty samorządowej w której sprawują władzę.
Biorąc powyższe pod uwagę, Krajowe Porozumienie Samorządowe – Warszawa Ochota uważa zawarty na wstępie postulat uchylenia przedmiotowej Decyzji Nr 3/2011 za w pełni uzasadniony i oczekuje wydania przez Wysokie Kolegium takiej właśnie decyzji.


Załącznik: Stanowisko KPS Warszawa Ochota z dn.17.01.2011 r.
dotyczące ponownego rozpatrzenia wniosku Zarządu
Mienia m. st. Warszawy z dn. 25.02.2010 r.


Z poważaniem

Prezes KPS Warszawa Ochota

mgr inż. Marek Staszczak
kulikowski
PostWysłany: Śro 22:20, 09 Lut 2011    Temat postu: Referendum ws. bazaru Banacha

KRAJOWE POROZUMIENIE SAMORZĄDOWE
Koło Terenowe Warszawa - Ochota
Adres do korespondencji KRS 0000324199
02-020 Warszawa ul. Daleka 2/24 tel. 660 132 606 REGON 141773454


Warszawa 1.02.2011 r.


Pan Dyrektor Marian Wojdat
Centrum Komunikacji Społecznej
Urzędu m.st. Warszaw
Ul. Senatorska 27 00- 099 Warszawa


Szanowny Panie Dyrektorze ,

Według informacji zamieszczonej na stronie internetowej Urzędu m. st. Warszawy, Centrum Komunikacji Społecznej realizuje aktualnie we współpracy z Norwegią, projekt pod nazwą „wzmacnianie mechanizmu partycypacji społecznej w m. st. Warszawie”, w ramach którego przewiduje się przeprowadzenie modelowej kampanii społecznej na przykładzie wybranego przedsięwzięcia realizowanego w Warszawie.
Nasze stowarzyszenie, jako organizacja społeczna której celami statutowymi są między innymi:
- kształtowanie postaw obywatelskich ,a także
- współudział w kształtowaniu polityki społecznej, gospodarczej, mieszkaniowej, urba-
nistycznej ,ekologicznej i oświatowej,
przedkłada niniejszym propozycję, aby ta modelowa kampania społeczna została przeprowadzona na przykładzie realizowanego aktualnie przedsięwzięcia pod nazwą „Modernizacja Bazaru Banacha”, w postaci ogłoszonego przez władze miasta referendum.
W uzasadnieniu naszej propozycji z przykrością musimy stwierdzić, że dotychczasowe działania władz miasta w tym temacie stanowią zaprzeczenie wszelkich zasad dialogu społecznego i partycypacji społecznej w podejmowaniu decyzji w sprawie o tak istotnym znaczeniu dla interesu społecznego mieszkańców Warszawy, a szczególnie Dzielnicy Ochota, jak dalszy byt czy też likwidacja w ramach działań modernizacyjnych, funkcjonującego od blisko 100 lat i mającego swoją tradycję, tego bazaru.
Została tu bowiem zastosowana i stosowana jest nadal, taktyka faktów dokonanych , począwszy od nie wiadomo kiedy i przez kogo podjętej, nie mającej żadnego, ani merytorycznego ani społecznego uzasadnienia, decyzji przyzwalającej na podjęcie działań zmierzających do lokalizacji na północnej części tego bazaru , budynków mieszkalnych TBS Praga Płd. Sp. z o.o. Dowodzi tego wymijająca odpowiedź Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy z dnia 16.06.2010 r.
(Załącznik nr 2 ) na nasz wniosek z dn. 11.06.2010 r. z żądaniem ujawnienia dokumentów zawierających uzasadnienie przyzwolenia na lokalizację budynków TBS na tym terenie ( Załącznik nr 1 ).
Następnym posunięciem było rozpisanie i przeprowadzenie przez TBS Praga Płd. konkursu architektonicznego na opracowanie koncepcji zagospodarowania zajmowanego aktualnie przez bazar terenu.
Ogłoszenie wyników tego konkursu ujawniło zamysł zabudowania w pierwotnej wersji całego terenu bazaru budynkami mieszkalnymi. Oznaczało to likwidację bazaru i oczywiście wywołało powszechny protest mieszkańców Warszawy, którzy słusznie uznali to jako zagrożenie ich interesu społecznego w postaci utraty możliwości korzystania z taniej targowiskowej formy dokonywania tu zakupów świeżej i zdrowej żywności oraz artykułów tekstylnych i przemysłowych.
Protest ten przyniósł pewien efekt, bo władze miasta w końcu uznały że „Zieleniak” czyli południowa część bazaru – choć w znacznie okrojonej postaci – ma pozostać targowiskiem. Jednocześnie jednak teren północnej części bazaru, bez żadnego uzasadnienia o celowości a jedynie na podstawie „wyrażenia woli pozyskania”, został uchwałą Rady m. st. Warszawy Nr LXX/2193/2010 z dn. 14.01.2010 r. w trybie bezprzetargowym przekazany w wieczyste użytkowanie na rzecz TBS Praga Płd.
To posunięcie władz miasta bardzo oburzyło mieszkańców i spowodowało powstanie dwu inicjatyw:
1. Inicjatywy Obywatelskiej TARG BANACHA XXI , która w stosunkowo krótkim czasie 2 miesięcy, zebrała i przekazała do Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m. st. Warszawy, za pośrednictwem naszego Stowarzyszenia (jako strony postępowania administracyjnego w sprawie wniosku TBS Praga Płd. o wydanie decyzji o warunkach zabudowy), przeszło 3,5 tysiąca podpisów poparcia mieszkańców dla społecznej koncepcji modernizacji Bazaru Banacha polegającej na wybudowaniu dwu hal targowych – jednej na Zieleniaku i drugiej na jego części północnej , zamiast bloków mieszkalnych TBS.
2. Inicjatywy środowiska mieszkańców związanych z gazetą „Informator Ochoty i Włoch”, pod nazwą „Bazar TAK – TBS NIE!”, zebrania 15 tysięcy podpisów poparcia dla społecznego projektu uchwały Rady m. st. Warszawy w powyższej sprawie. Według posiadanych przez nas informacji zebrano już ponad 10 tysięcy podpisów i zbiórka trwa nadal.
Jak z powyższego wynika, powstała zatem i narasta konfliktowa sytuacja, w której wola , determinacja i ważne potrzeby obywateli zderzyły się z zupełnie niezrozumiałym dla mieszkańców uporem władz samorządowych aby, akurat na terenie funkcjonującego bazaru, stawiać budynki mieszkalne, tak jakby w całym mieście nie było już żadnych innych terenów budowlanych.
Otóż naszym zdaniem, jedynym rozsądnym wyjściem z tej konfliktowej sytuacji jest właśnie ogłoszenie przez władze miasta referendum, w trybie ustawy o referendum gminnym, jako formy konsultacji społecznej, o czym na wstępie piszemy. W takim referendum mieszkańcy mogliby dokonać jednoznacznego wyboru pomiędzy koncepcją przedstawioną przez władze m. st. Warszawy a koncepcją społeczną modernizacji Bazaru Banacha, polegającą na tym aby na części północnej bazaru została również tak jak na „Zieleniaku”, wybudowana hala targowa a nie budynki mieszkalne.
Panie Dyrektorze, w odpowiedzi na nasze wystąpienie z dnia 20 lipca 2010 r. w którym pisaliśmy o inicjatywie społecznej TARG BANACHA XXI, nie wykluczył Pan możliwości podjęcia dialogu z „jednostkami decyzyjnymi” w zakresie uruchomienia procesu konsultacji społecznej, dotyczącej alternatywnej, społecznej koncepcji modernizacji targowiska Bazar Banacha . Obecnie, biorąc pod uwagę opisaną wyżej sytuację, oczekujemy że zechce Pan skorzystać z tej możliwości i podejmie starania aby przekonać „jednostki decyzyjne” że jedynym sposobem zażegnania narastającego konfliktu jest rozpisanie w przedmiotowej sprawie referendum.


Z wyrazami szacunku

Prezes KPS Warszawa Ochota

mgr inż. Marek Staszczak


W załączeniu:
1. Pismo KPS O/T Warszawa Ochota z dn. 11.06.2010 r.
„Wniosek o udostępnienie informacji publicznej”
2. Pismo – odpowiedź Biura Architektury i Planowania
Przestrzennego Urzędu m. st. Warszawy z dn. 16.06.2010 r.


Do wiadomości:
1. Rada Miasta Stołecznego Warszawa
2. Rada Dzielnicy Ochota
kulikowski
PostWysłany: Śro 0:25, 20 Paź 2010    Temat postu:

KRAJOWE POROZUMIENIE SAMORZĄDOWE
Koło Terenowe Warszawa - Ochota
Adres do korespondencji 02-020 Warszawa ul. Daleka 2/24 tel. 660 132 606
KRS 00003241999
REGON 141773454


Warszawa 8.10.2010 r.


Samorządowe Kolegium Odwoławcze
w Warszawie
Ul. Kielecka 44
02-530 Warszawa
Za pośrednictwem
Biura Architektury i Planowania Przestrzennego
Urzędu m. st. Warszawy
Pl. Defilad 1
00 – 901 Warszawa


Dotyczy: DECYZJI Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Nr 206/OCH/10 z dn. 20.09.2010 r
o warunkach zabudowy

O D W O Ł A N I E

Jako strona postępowania administracyjnego reprezentująca w przedmiotowej sprawie interes społeczny mieszkańców Warszawy a szczególnie dzielnicy Ochota, niniejszym składamy odwołanie od ww. Decyzji i jednocześnie wnosimy o jej uchylenie w całości.
W interesie społecznym mieszkańców, co zostało udowodnione w sposób rzeczowy w 1-szym punkcie naszego „Stanowiska” z dnia 23.08.2010 r. ( w załączeniu), leży bowiem utrzymanie na całym obszarze Bazaru Banacha – a więc także na jego północnej części – targowiskowej taniej formy handlu, przy jednoczesnym ucywilizowaniu warunków dokonywania zakupów. Będzie to jednak możliwe tylko wówczas, jeśli na tym terenie zostanie wybudowana hala targowa. I taka właśnie społeczna propozycja środowiska mieszkańców pod nazwą „Inicjatywa Obywatelska Targ Banacha XXI”, w postaci koncepcji architektonicznej („Oświadczenie”IOTB XXI w tej sprawie i rysunek w załączeniu), poparta obecnie już przeszło 3,5 tysiącami podpisów , przedstawiona została władzom Miasta jeszcze w kwietniu br.
Natomiast utrzymanie w mocy przedmiotowej Decyzji, otworzy możliwość realizacji na części północnej Bazaru Banacha zaplanowanej przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego Praga Płd. Sp z o. o. inwestycji w postaci budynków mieszkalnych z niewielką tylko funkcją handlową, w dodatku o wymaganym wysokim standardzie, co w sposób rażący naruszy wyżej sformułowany interes społeczny.
Natomiast, analizując zawarty na stronie 8 Decyzji tekst będący polemiką z poszczególnymi punktami naszego „Stanowiska” nie sposób nie zauważyć, że znajdujące się tam niektóre wypowiedzi i stwierdzenia są albo nie na temat albo niewłaściwie, bo w sposób wymienny interpretują takie pojęcia jak pasaż handlowy, targ czy bazar.
I tak, w punkcie Ad 1) jest mowa, że na parterze [budynku mieszkalnego TBS] nastąpi „odtworzenie miejskiego targu o powierzchni sprzedaży ok. 1600 m kw.” Natomiast w punkcie Ad 4) stwierdza się, zresztą nie na temat, że planowana inwestycja [ budynki mieszkalne TBS] zapewni kontynuację funkcji handlowej w formie bazaru”. Jednakże inwestycja TBS , jak wynika z innych , zawartych w przedmiotowej Decyzji zapisów, jeśli zostałaby zrealizowana, nie miałaby nic albo prawie nic wspólnego ani z bazarem ani z targiem, ponieważ:
1. zawarte w p. 1.1.6. Decyzji ustalenie nakłada na przyszłego inwestora obowiązek aby funkcja usługowo- handlowa „uczestniczyła w kreowaniu przestrzeni publicznej o wysokim standardzie.”
2. w p. 2.6 Załącznika Nr 2 do Decyzji zawarte zostało wymaganie aby przyszły inwestor „ze względu na reprezentacyjny charakter strefy śródmiejskiej, zastosował rozwiązania przestrzenne o wysokim standardzie estetycznym, funkcjonalnym i materiałowym”.
Otóż spełnienie tych wymagań i ustaleń musi w oczywisty sposób skutkować wysokim kosztem realizacji takiej inwestycji, co natychmiast przełoży się na wysokie opłaty pobierane od użytkowników powstałych tu pomieszczeń handlowych a następnie na wysokie ceny sprzedawanych tu artykułów. Nie będzie tu zatem miejsca na „tanią targowiskową formę handlu” czego domagaliśmy się, broniąc zbiorowego interesu społecznego mieszkańców.
Jak z powyższego wynika, nowa zabudowa nie będzie także spełniała ustawowego warunku kontynuacji funkcji na tym terenie.
Odnosząc się natomiast do spraw związanych z ochroną środowiska naturalnego, zwracamy uwagę, że na skutek niejednoznaczności zapisów zawartych w Decyzji i w Załączniku Nr 2 odnośnie tzw. „linii zabudowy” ( ew. nieprzekraczalnej linii zabudowy) wzdłuż ulicy Banacha, powstaje dowolność dopuszczająca usytuowanie zaplanowanego przez TBS najwyższego 11-to kondygnacyjnego budynku w taki sposób że powiązanie przyrodnicze między Parkiem Szczęśliwickim a Polem Mokotowskim poprzez zieleń wzdłuż ulicy Opaczewskiej zostanie zagrodzone. W oczywisty sposób jest to jednak sprzeczne z ustaleniem zawartym w p.1.1.6 Decyzji jak i wymaganiem zapisanym w p. 2.2.a Załącznika Nr 2.
Ponadto w przedmiotowej Decyzji stwierdzamy zupełny brak ustosunkowania się do poruszonych w naszym „Stanowisku” takich kwestii jak:
• Brak jakiegokolwiek dokumentu zawierającego określenie celowości dla lokalizacji budownictwa mieszkaniowego akurat na terenie funkcjonującego od blisko 100 lat targowiska. Zarówno w naszej jak i mieszkańców Warszawy opinii oznacza to że nie istnieje żadne , ani merytoryczne ani społeczne uzasadnienie dla tej lokalizacji. Jest to bowiem, jak twierdzą eksperci, lokalizacja typowa dla handlu bazarowego.
• Postulowana przez nas potrzeba wykonania analizy wpływu dwupoziomowego podziemnego garażu na zieleń w aspekcie możliwości znacznego obniżenia się poziomu wód gruntowych.
• Nie przeprowadzenie konsultacji społecznej w tak ważnej dla mieszkańców Warszawy a szczególnie Dzielnicy Ochota sprawie, co jest sprzeczne z prawem Unii Europejskiej, której Polska jest członkiem.
Biorąc powyższe pod uwagę, Krajowe Porozumienie Samorządowe –Warszawa Ochota uważa zawarty na wstępie postulat uchylenia Decyzji Nr 206/OCH/10 za w pełni uzasadniony i oczekuje wydania przez Wysokie Kolegium takiej właśnie decyzji.

Załączniki:
1. Kserokopia Stanowiska KPS Warszawa-Ochota
2. Rysunek koncepcyjny „Targ Banacha XXI”
3. Oświadczenie „IOTB XXI”

Z poważaniem

Sekretarz Koła KPS Warszawa- Ochota
Jadwiga Grudkowska

Prezes Koła KPS Warszawa- Ochota
mgr inż. Marek Staszczak

Do wiadomości:
1. TBS Praga Płd. Sp. z o.o.
2. Burmistrz Dzielnicy Ochota
kulikowski
PostWysłany: Pią 11:04, 24 Wrz 2010    Temat postu: Pismo do Burmistrza Komorowskiego ws. bezprawnej ingerencji

KRAJOWE POROZUMIENIE SAMORZĄDOWE
Koło Terenowe Warszawa - Ochota
Adres do korespondencji KRS 00003241999
02-020 Warszawa ul. Daleka 2/24 tel. 660 132 606 REGON 141773454


Warszawa 17.09.2010 r.

Burmistrz Dzielnicy Ochota
Miasta st. Warszawy
Pan Maurycy Wojciech Komorowski
w/m

Szanowny Panie Burmistrzu,

W dniu 12 września br. otrzymaliśmy pismo od Z-cy Burmistrza Dzielnicy Ochota m. st. Warszawy pana Piotra Żbikowskiego , znak CRSiW 716/2010 pod tytułem „Zawiadomienie”, z którego treści wynika że pan Wiceburmistrz jednoosobowo rozpatrzył i uznał jako bezzasadną , skargę naszego Stowarzyszenia w sprawie wydania przez Panią Prezydent Hannę Gronkiewicz Waltz decyzji Nr 45/2010 o warunkach zabudowy dla inwestycji na terenie „Zieleniaka” przy ulicy Grójeckiej w Warszawie.
Otóż nasza skarga była zaadresowana nie do Burmistrza Dzielnicy Ochota lecz zgodnie z zapisem Art. 229 p.3 Kodeksu postępowania administracyjnego, do Rady m. st. Warszawy, jako organu właściwego do rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Prezydenta m.st. Warszawy. Ta działalność , to zaskarżony przez nas tryb postępowania poprzedzający wydanie przedmiotowej decyzji i samo jej wydanie, skutkujące właśnie istotnym naruszeniem interesu społecznego mieszkańców.
Tymczasem działająca w imieniu Rady m. st. Warszawy jej Przewodnicząca, pismem z dnia 31 sierpnia br. Znak RW-WK-ABA-1-1704-1-10 poinformowała nas o skierowaniu naszej skargi do rozpatrzenia przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.
W tej sytuacji, listu pana Burmistrza Żbikowskiego nie możemy uznać za wiążącą nas odpowiedź na naszą skargę lecz jedynie jako próbę przypisania sobie uprawnień należnych innym organom samorządu Miasta st. Warszawy.

Z wyrazami szacunku

Prezes Koła KPS Warszawa Ochota

mgr inż. Marek Staszczak
Do wiadomości:
1. Rada m. st. Warszawy
2. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie.
kulikowski
PostWysłany: Czw 17:48, 16 Wrz 2010    Temat postu:

KRAJOWE POROZUMIENIE SAMORZĄDOWE
Koło Terenowe Warszawa - Ochota
Adres do korespondencji KRS 00003241999
02-020 Warszawa ul. Daleka 2/24 tel. 660 132 606 REGON 141773454


Warszawa 19.08.2010 r.


URZĄD m. st. WARSZAWY
Biuro Architektury i Planowania
Przestrzennego
Wydział Realizacji Urbanistycznej
Pl. Defilad 1 00-950 WARSZAWA


STANOWISKO
Dotyczy: wydania decyzji o warunkach zabudowy w postępowaniu administracyjnym
wszczętym na wniosek TBS Praga Płd. Sp. z o.o. dla budynku mieszkalnego,
z garażem podziemnym, drogą pożarową, drogą wewnętrzną, wjazdami, dojściami
i zagospodarowaniem terenu na działkach o nr ewid. 61, 2/2 i 3/2 z obrębu 2-03-09
przy ul. Grójeckiej w dzielnicy Ochota.

Po zapoznaniu się z zgromadzoną w przedmiotowej sprawie dokumentacją w Wydziale Realizacji Urbanistycznej Biura AiPP Urzędu m. st. Warszawy stwierdza się co następuje:
1. Załączona do ww. wniosku charakterystyka planowanej inwestycji ( Zał. Nr 2 – opis i rysunki koncepcyjne autorstwa pracowni JEMS Architekci ) przedstawia sobą taki sposób zagospodarowania terenu objętego planowaną inwestycją, czyli północnej części targowiska zwanego Bazarem Banacha, który narusza w sposób zasadniczy interes społeczny mieszkańców Warszawy a szczególnie Dzielnicy Ochota.
Interes ten bowiem , jak już o tym pisaliśmy, to niezagrożone posiadanie możliwości zaspokajania własnych codziennych potrzeb w zakresie zaopatrzenia w zawsze świeżą, zdrową i tańszą niż w sklepach żywność a także artykuły tekstylne i przemysłowe na tym właśnie bazarze. Tymczasem w przypadku realizacji zaplanowanej przez TBS Praga Płd. inwestycji na północnej części bazaru stanowiącej ok. 2/3 jego ogólnej powierzchni, nastąpi tu likwidacja targowiskowej jego funkcji, co będzie niewątpliwie naruszeniem zdefiniowanego powyżej interesu społecznego mieszkańców.
W interesie społecznym mieszkańców leży zatem utrzymanie na całym obszarze Bazaru Banacha jego dotychczasowej funkcji jako targowiska a także ucywilizowanie warunków dokonywania tu zakupów na miarę standardów XXI – go wieku. Oczywistym dowodem na to jest poparcie wielu tysięcy mieszkańców całej Warszawy a także z jej okolic, dla alternatywnej w stosunku do JEMS’ów, opracowanej społecznie przez środowisko mieszkańców Ochoty pod nazwą „Inicjatywa Obywatelska Targ Banacha XXI”, koncepcji zagospodarowania całego terenu bazaru właśnie jako targowiska.
W załączeniu przekazujemy jako dowód rzeczowy, dostarczone nam przez środowisko mieszkańców Ochoty „Inicjatywa Obywatelska Targ Banacha XXI” zebrane przez nich przeszło 3 000 (trzy tysiące) podpisów poparcia dla ww. koncepcji.
Niezależnie jednak od aspektu społecznego przedmiotowej sprawy, który dla naszego Stowarzyszenia jako organizacji społecznej jest najbardziej istotny, mamy jeszcze następujące zastrzeżenia , uwagi i postulaty natury formalno prawnej, a mianowicie:

2. W udostępnionej nam dokumentacji związanej z postępowaniem administracyjnym w przedmiotowej sprawie brak jest dokumentu, który dowiódłby jednoznacznie że nie zachodzi sytuacja przedstawiona w naszym piśmie do Pani Prezydent m. st. Warszawy z dnia 28.05.2010 r. w którym wnosiliśmy o odmowę wydania decyzji o warunkach zabudowy dla wniosku TBS Praga Płd., ponieważ warunek konieczny do jej wydania zapisany w art. 61 ust. 1 p. 1 Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie jest spełniony. W związku z powyższym nasz wniosek należy uznać za nadal aktualny.
3. Brak jest również jakiegokolwiek dokumentu zawierającego określenie celowości dla lokalizacji budownictwa mieszkaniowego na tym terenie. Na tym terenie od niemal 100 lat tradycyjnie istnieje i funkcjonuje handel bazarowy . Tę tradycję należy szanować i pielęgnować, tak jak się to dzieje w całej Europie.
4. Nie jest prawdą że, jak to przedstawiono w wniosku TBS Praga Płd. planowana inwestycja nie będzie miała wpływu na środowisko . Przeczy temu choćby negatywna opinia wydana przez Biuro Ochrony Środowiska Urzędu m. st. Warszawy a dotyczącą zagrożenia dla będącej pod ochroną żółtolistnej odmiany topoli kanadyjskiej, . Poza tym na pewno istotny wpływ na zieleń a zwłaszcza drzewa będzie miał dwu poziomowy garaż podziemny. Nastąpi bowiem obniżenie poziomu wód gruntowych i dlatego ten problem należy przeanalizować.
5. Następną, bardzo istotną sprawą która również nie została dotychczas uwzględniona w postępowaniu jest fakt usytuowania najwyższego, 11-to kondygnacyjnego budynku na osi ulicy Opaczewskiej, to znaczy na drodze jednego z głównych klinów napowietrzających znaczny obszar miasta. Należy zatem zlecić odpowiednim służbom dokonanie fachowej ekspertyzy tego problemu a wynik tej ekspertyzy powinien zostać załączony do dokumentacji postępowania w przedmiotowej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę , Krajowe Porozumienie Samorządowe jako strona postępowania administracyjnego, żąda niniejszym wydania w przedmiotowej sprawie decyzji oddalającej wniosek Towarzystwa Budownictwa Społecznego Praga Płd. sp. z o.o. Wydanie decyzji pozytywnej dla tego wniosku uznamy jako działanie naruszające interes społeczny i obywatelski mieszkańców , zwłaszcza że w sprawie załączonego do tego wniosku projektu koncepcyjnego zagospodarowania terenu północnej części bazaru Banacha nigdy nie zostały przeprowadzone wymagane przez prawo Unii Europejskiej, żadne konsultacje społeczne.




Załączniki:
152 kserokopie formularzy z podpisami poparcia dla „IO TB XXI”
(Przeszło 3000 podpisów) .Oryginały są zawsze do wglądu.


Prezes Koła KPS Warszawa Ochota

mgr inż. Marek Staszczak

Do wiadomości:
1. TBS Praga Płd. sp. z o.o. ul.Mińska 52/54 Warszawa
2. Biuro Gospodarowania Nieruchomościami, delegatura
dla Dzielnicy Ochota
3. Burmistrz Dzielnicy Ochota
kulikowski
PostWysłany: Czw 17:44, 16 Wrz 2010    Temat postu: Oświadczenie KPS Ochota ws. bazaru Banacha + Opinia ws. TBS

O Ś W I A D C Z E N I E

KRAJOWEGO POROZUMIENIA SAMORZĄDOWEGO Warszawa Ochota
W SPRAWIE MODERNIZACJI BAZARU BANACHA

Krajowe Porozumienie Samorządowe stoi na stanowisku integralności targowiska zwanego Bazarem Banacha. Stanowi ono bowiem jeden organizm gospodarczy gdzie funkcjonuje blisko 700 podmiotów tworząc łącznie z marketem „Hale Banacha” wzajemnie uzupełniające się, prawidłowe i zdrowe gospodarczo rozwiązanie, jakie funkcjonują w wielu miastach w Europie i na świecie.
Modernizacja Bazaru Banacha powinna zatem polegać na wybudowaniu dwu nowoczesnych funkcjonalnie i jednolitych architektonicznie hal targowych, jednej na jego północnej i drugiej na jego południowej stronie. Wtedy i tylko wtedy znakomita większość pracujących tu kupców będzie mogła, po modernizacji, kontynuować tutaj swoją działalność. Takie właśnie rozwiązanie proponuje „Inicjatywa Obywatelska TARG BANACHA XXI”, którą od początku popieramy.
Natomiast pomysł lokalizacji zaplanowanej przez TBS Praga Płd. Sp. z o.o. inwestycji w postaci budynków mieszkalnych i wielofunkcyjnych na północnej części tego bazaru , co oczywiście musi skutkować eksmisją większości pracujących tu kupców, należy uznać za społeczną bzdurę a co najmniej nieporozumienie, dla którego nie istnieje żadne merytoryczne uzasadnienie.
Jednakże władze samorządowe Warszawy, nie licząc się zupełnie z opinią wielu tysięcy protestujących mieszkańców, postanowiły w powyższej sprawie działać metodą faktów dokonanych. Dlatego też Krajowe Porozumienie Samorządowe w dniu 28 maja br. wystąpiło do Pani Prezydent Hanny Gronkiewicz Waltz , powołując się na art.61 ust.1 pkt.1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, o odmowę wydania pozytywnej decyzji o warunkach zabudowy dla tej inwestycji. Równocześnie KPS prowadzi działania wyjaśniające dotyczące legalności uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie przekazania w użytkowanie wieczyste w trybie bez przetargowym nieruchomości w północnej części Bazaru Banacha na rzecz TBS Praga Płd. Sp. z o.o.
Zdaniem Krajowego Porozumienia Samorządowego dopóki z góry przyjmowane jest założenie że na części północnej bazaru będą budowane budynki TBS , działalność powołanego przez pana burmistrza Komorowskiego „Zespołu ds. kryteriów przyznawania tytułu do prowadzenia działalności na Targowisku Banacha tymczasowym i docelowym” ( po modernizacji ), przypomina raczej rozwiązywanie kwadratury koła i nie prowadzi, bo nie może prowadzić do żadnych satysfakcjonujących zarówno kupców jak i mieszkańców korzystających z bazaru rezultatów. Nie jest bowiem możliwe aby około 500 podmiotów, które jak wynika z podanych przez ZGN liczb będą partycypować do miejsc na targowisku , mogło pomieścić się na placu o dwa razy mniejszej pojemności.
W związku z powyższym delegacja KPS, jako współuczestnik prac w/w Zespołu , na posiedzeniu w dniu 22 czerwca złożyła na ręce Burmistrza Komorowskiego wniosek, aby Zarząd Dzielnicy Ochota wystąpił do Pani Prezydent m. st. Warszawy o zmianę lokalizacji dla planowanej przez TBS Praga Płd. Sp. z o.o. inwestycji .Panu Burmistrzowi zabrakło jednak odwagi i jak nas poinformował, przesłał tylko w dniu 1 lipca Pani Prezydent nasz wniosek, nie udzielając mu nawet słowa poparcia. Należy zatem zapytać czyje interesy chroni Pan Burmistrz, bo na pewno nie mieszkańców Ochoty, gdzie sprawuje swój urząd.

Za Zarząd KPS Warszawa-Ochota

( - ) Jadwiga Grudkowska - sekretarz ( - ) mgr inż. Marek Staszczak - prezes

Kontakt: tel: 660 132 606
e-mail: marsta@poczta.onet.eu Warszawa 8.07.2010 r.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group